Beeldvorming

A. Kleuteronderwijs

We leren onze kleuters in het begin van het schooljaar kennen door middel van:

  • Informatiegegevens van ouders of andere begeleiders.
  • Spontane observatie (voortdurend).
  • Gerichte observatie: bewegingsopvoeding, speelleerblaadjes, vrij spel.
  • Gegevens van de klastitularis.
  • Gegevens uit leerlingendossier.

Observatie: omschrijving en gebiedsafbakening:

Onder observatie verstaan we het gericht kijken naar de gedragingen van het kind.  Hierdoor kan de kleuterleidster de ontwikkeling van het kind op de voet volgen en kan zij een aangepaste begeleiding verzekeren.  Daarbij krijgt het kind alle kansen om naar eigen aanleg zijn “ik” optimaal te ontwikkelen.  De kleuterleidster noteert in de loop van het schooljaar permanent de resultaten van observatie.

Het individueel begeleidingsdossier:

In de kleuterschool wordt voor het kind vanaf het begin een digitaal leerlingendossier met een aantal informatieve gegevens aangelegd.  De observatielijst is hiervan een belangrijk onderdeel.  Deze wordt jaarlijks op het einde van het schooljaar door de kleuterleidster ingevuld op basis van de resultaten van de observatie in de loop van het schooljaar.

Hierin worden alle vaardigheden, talenten, zorg, gesprekken enz. opgelijst.    Op het einde van het schooljaar wordt het leerlingendossier van zorgkinderen besproken met zorgcoördinator en de kleuterleidster.

In het begin van het nieuwe schooljaar worden alle kleuters besproken met de volgende leerkracht. Bij de bespreking van de 5-jarigen wordt ook de leerkracht van het eerste leerjaar betrokken.  Bij de overgang van de kinderen naar de lagere school worden de dossiers toevertrouwd aan de leerkracht van het eerste leerjaar.  Van het individueel leerlingendossier kunnen alleen de personen die rechtstreeks betrokken zijn bij de opvoeding, het onderwijs en de begeleiding van het kind betrokken worden

 

B. Lager Onderwijs

Wij leren onze leerlingen in het begin van het schooljaar kennen door middel van:

  • Informatiegegevens van ouders
  • Gegevens van het digitale of het papieren leerlingendossier
  • Informele gesprekken met vorige leerkracht
  • Formeel geplande overgangsgesprekken
  • Rapporten vorig schooljaar + dossieropvraging andere scholen
  • Spontane en gerichte observatie via het leerlingvolgsysteem
  • Herhalingstoetsen om beginsituatie na te gaan (begin schooljaar)
  • Oudercontacten

Deze vorderingen hebben niet alleen betrekking op kennis en vaardigheden, maar ook op gedragingen en houdingen als inzet, zelfstandigheid, initiatief, nauwkeurigheid, zorg en orde, sociaal gedrag, volledigheid, tempo, studiehouding, leren leren.

Hierdoor komen we aan een product- en procesevaluatie waarbij rekening gehouden wordt met de eigenheid van alle leerlingen.