Onderwijsaanbod specifiek voor onze school

Ons lesgeven is afgestemd op thematisch onderwijs.  Er wordt vakoverschrijdend naar de leefwereld van de kinderen toe gewerkt. Dit resulteert in thema’s waarin vakoverschrijdend en soms klasdoorbrekend kan worden gewerkt.  Het aantal cursorische lessen wordt ingevuld met onderwerpen die niet passen in het thematische gedeelte.

Voor wiskunde wordt de methode Rekensprong gehanteerd.

Voor Nederlands werken we met Totemtaal (2de tot 6de leerjaar). Voor het aanvankelijk lezen in het 1ste leerjaar wordt er gewerkt met de structureermethode “Veilig leren lezen”.

Voor taal wordt jaarlijks een ondersteuningsvraag gesteld aan VBB. Hier wordt de nadruk gelegd op het uitwerken van functionele taaltaken.

Er worden op regelmatige basis genormeerde taaltoetsen afgenomen (o.a. VLOT lezen, schrijven en luisteren, TAL, TAL-K, KOBI-TV, drieminutentest…).

Na een analyse ervan worden al dan niet in samenspraak met de SES-leerkracht acties gekoppeld.

Om tot een meer coherent onderwijs te komen worden voor de verschillende leergebieden en alle domeinen leerlijnen uitgeschreven.

Via de eindtermen “leren leren” moeten de leerlingen meer zelfstandig nieuwe kennis en vaardigheden kunnen verwerven en in staat zijn problemen op te lossen.  Daar hangen twee doelen aan vast: ondersteuning van het schoolse leren enerzijds en effectief leren in om het even welke leersituatie anderzijds.  Sociale vaardigheden worden hierdoor extra gestimuleerd: kinderen doen heel wat ervaringen op in de klas en in de school.

Er is tevens aandacht voor het gebruik van ICT binnen de klas als hulpmiddel om tot beter leren te komen. Er werd een ICT-beleid opgesteld.

Onze school beschikt over afspraken hierrond zodat wekelijks aandacht wordt geschonken aan de leergebiedoverschrijdende eindtermen.

In onze school wordt verder veel belang gehecht aan hoeken- en contractwerk.

In de kleuterschool worden de verschillende hoeken binnen de klas opgebouwd via een horizontale en verticale moeilijkheidsgraad.  Het materiaal binnen de hoeken wordt per klas aangepast aan het spelniveau en de belangstelling van de kleuters gedurende het schooljaar.

Ook in verticale lijn wordt aandacht besteed aan deze niveau-aanpassing.  De kleuters evolueren van experimenteergedrag tot gerichte handelingen, eventueel met opdrachtkaarten en werkfiches.  De leerplandoelen komen op gevarieerde wijze in de verschillende hoeken aan bod, vaardigheden worden geoefend en hoeken tijdens de verschillende thema’s uitgebouwd.

In de lagere school werd hoeken- en contractwerk verder uitgebouwd i.s.m. CEGO, de leeshoek specifiek i.s.m. VBB.

De kinderen kunnen in de verschillende werkhoeken en door gedifferentieerd contractwerk aan de hand van al dan niet zelfontwikkelde kindvriendelijke opdrachtkaarten, werkfiches en instructieve spelen, de verschillende stappen in een leerproces op eigen niveau en naar eigen tempo verwerken.

Ze kunnen er vaardigheden en inzichten verdiepen, oefenen en automatiseren.  De leerkracht kan aan de hand van deze differentiatiematerialen extra hulp bieden aan leerlingen die extra instructie, nieuwe of andere inoefenkansen nodig hebben.

Om de leerlingen maximaal voor te bereiden op het secundair onderwijs wordt in de derde graad extra aandacht besteed aan het leren leren.

 

STIMOB  (Stimulerend Meertalig Onderwijs Brussel)

Meertaligheid is eigen aan de Brusselse context.  Daarom willen wij Frans een plaats geven in de klas en op school.  De leerlingen zouden de leerstof beter kunnen begrijpen door het een tweede maal aangeboden te krijgen door iemand met een andere aanpak en in een andere (voor sommige leerlingen misschien meer begrijpbare) taal.

Onze school koos in de kleuterschool voor muzische vorming (bewegen is basis tot … begrippenwerving) en voor de lagere school wiskunde.  De lessen worden gegeven door een Franstalige leerkracht of iemand die de Franse taal zeer goed beheerst.  Alles gebeurt opbouwend: van kleuterschool over lagere school naar secundair onderwijs. Deze aanpak is voor alle leerlingen en is niet remediërend.

De STIMOB-activiteit gebeurt steeds  met de helft van de groep en observaties worden door de STIMOB-juf doorgespeeld en besproken met de titularis.

800×600

In het bijzonder verwijzen we hiervoor naar ons talenbeleid en het actieplan dat we hierrond opmaken (bijlage 6).

Hierin beschrijven we telkens voor elke onderwezen taal in onze school de visie en de doelstellingen vanuit het CIPO-model.

 

Ons lesgeven is afgestemd op thematisch onderwijs.  Er wordt vakoverschrijdend naar de leefwereld van de kinderen toe gewerkt. Dit resulteert in thema’s waarin vakoverschrijdend en soms klasdoorbrekend kan worden gewerkt.  Het aantal cursorische lessen wordt ingevuld met onderwerpen die niet passen in het thematische gedeelte.

 

Voor wiskunde wordt de methode Rekensprong gehanteerd.

Voor Nederlands werken we met Totemtaal (2de tot 6de leerjaar). Voor het aanvankelijk lezen wordt er gewerkt met de structureermethode “Veilig leren lezen”. 

Voor taal wordt jaarlijks een ondersteuningsvraag gesteld aan VBB. Hier wordt de nadruk gelegd op het uitwerken van functionele taaltaken.

Er worden op regelmatige basis genormeerde taaltoetsen afgenomen (o.a. VLOT lezen, schrijven en luisteren, TAL, TAL-K, KOBI-TV, drieminutentest…).

Na een analyse ervan worden al dan niet in samenspraak met de SES-leerkracht acties gekoppeld.

 

Om tot een meer coherent onderwijs te komen worden voor de verschillende leergebieden en alle domeinen leerlijnen uitgeschreven.

 

Via de eindtermen “leren leren” moeten de leerlingen meer zelfstandig nieuwe kennis en vaardigheden kunnen verwerven en in staat zijn problemen op te lossen.  Daar hangen twee doelen aan vast: ondersteuning van het schoolse leren enerzijds en effectief leren in om het even welke leersituatie anderzijds.  Sociale vaardigheden worden hierdoor extra gestimuleerd: kinderen doen heel wat ervaringen op in de klas en in de school. 

Er is tevens aandacht voor het gebruik van ICT binnen de klas als hulpmiddel om tot beter leren te komen.

Er werd een ICT-beleid opgesteld (bijlage 25).

Onze school beschikt over afspraken hierrond zodat wekelijks aandacht wordt geschonken aan de leergebiedoverschrijdende eindtermen (bijlage7).

 

In onze school wordt verder veel belang gehecht aan hoeken- en contractwerk.

In de kleuterschool worden de verschillende hoeken binnen de klas opgebouwd via een horizontale en verticale moeilijkheidsgraad.  Het materiaal binnen de hoeken wordt per klas aangepast aan het spelniveau en de belangstelling van de kleuters gedurende het schooljaar.

Ook in verticale lijn wordt aandacht besteed aan deze niveau-aanpassing.  De kleuters evolueren van experimenteergedrag tot gerichte handelingen, eventueel met opdrachtkaarten en werkfiches.  De leerplandoelen komen op gevarieerde wijze in de verschillende hoeken aan bod, vaardigheden worden geoefend en hoeken tijdens de verschillende thema’s uitgebouwd.

 

In de lagere school werd hoeken- en contractwerk verder uitgebouwd i.s.m. CEGO, de leeshoek specifiek i.s.m. VBB.

De kinderen kunnen in de verschillende werkhoeken en door gedifferentieerd contractwerk aan de hand van al dan niet zelfontwikkelde kindvriendelijke opdrachtkaarten, werkfiches en instructieve spelen, de verschillende stappen in een leerproces op eigen niveau en naar eigen tempo verwerken.

Ze kunnen er vaardigheden en inzichten verdiepen, oefenen en automatiseren.  De leerkracht kan aan de hand van deze differentiatiematerialen extra hulp bieden aan leerlingen die extra instructie, nieuwe of andere inoefenkansen nodig hebben.

 

Om de leerlingen maximaal voor te bereiden op het secundair onderwijs wordt in de derde graad extra aandacht besteed aan het leren leren. 

 

STIMOB  (Stimulerend Meertalig Onderwijs Brussel)

Meertaligheid is eigen aan de Brusselse context.  Daarom willen wij Frans een plaats geven in de klas en op school.  De leerlingen zouden de leerstof beter kunnen begrijpen door het een tweede maal aangeboden te krijgen door iemand met een andere aanpak en in een andere (voor sommige leerlingen misschien meer begrijpbare) taal.

Onze school koos in de kleuterschool voor muzische vorming (bewegen is basis tot … begrippenwerving) en voor de lagere school wiskunde.  De lessen worden gegeven door een Franstalige leerkracht of iemand die de Franse taal zeer goed beheerst.  Alles gebeurt opbouwend: van kleuterschool over lagere school naar secundair onderwijs. Deze aanpak is voor alle leerlingen en is niet remediërend. 

De STIMOB-activiteit gebeurt steeds  met de helft van de groep en observaties worden door de STIMOB-juf doorgespeeld en besproken met de titularis.

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}