Output

Gegevens

  • Nederlands:

Naast de methodegebonden toetsen (Veilig leren lezen in 1 en Totemtaal in 2-6) die in alle klassen worden afgenomen neemt onze school met het 6 de leerjaar jaarlijks deel aan de OVSG- toetsen. De resultaten van deze toetsenworden jaarlijks grondig geanalyseerd op een personeelsvergadering en maken voorwerp uit van een traject om de kwaliteit te verbeteren, indien onze school met een vergelijkbare groep (= school binnen Brussel met een zelfde percentage ongeveer aan GOK-leerlingen) laag scoort.

Deze analyses leiden er ook toe dat we een actieplan opstellen voor die domeinen waar onze school lage scores behaalt. Zo bijvoorbeeld werkt onze school voor het schooljaar 2010-1011 rond taalbeschouwing (bijlage 5 – actieplan).

Daarnaast worden op regelmatige tijdstippen een aantal gestandaardiseerde toetsen voor taalvaardigheid, lezen, …. afgenomen.

  • Frans:

Naast de methodegebonden toetsen (Francofan) neemt onze school met het 6de leerjaar jaarlijks deel aan de OVSG-toetsen (bijlage4).  De resultaten van deze toetsen zijn elk jaar vrij hoog in vergelijking met de resultaten van Nederlands.

Jaarlijks evalueren we organisatie en de didactische aanpak van de lessen Frans tijdens een teamvergadering.

Vanaf schooljaar 2011-2012 starten we met formele lessen Frans in de tweede graad van de lagere school (bijlage 2).

  • Italiaans:

In de derde kleuterklas en in het zesde leerjaar is er een meting van de vaardigheden in de eigen taal voorzien. Voor de zesde klas wordt er gebruik gemaakt van toetsen die werden ontwikkeld in Europees verband en afgestemd zijn op niveau B1 (eindterm voor het OETC project).

Er is een nauwkeurige opvolging van de projectkinderen waarbij hun schoolcarrière in kaart wordt gebracht: instap in het project, eventueel overzitten. Wanneer de kinderen het project in de zesde klas beëindigen worden jaarlijks de resultaten in het secundair opgevraagd: behaalde attesten, schoolveranderingen, studierichtingen en dergelijke worden hierbij geregistreerd voor een maximaal aantal leerlingen

Acties

Hiervoor verwijzen we naar het algemeen beleidsplan van de school en tevens naar het algemeen actieplan waarin bijvoorbeeld ook aandacht wordt besteed aan acties rond Nederlands (taalbeschouwing – schooljaar 2010-2011).

Evaluatie van acties in functie van effectiviteit en eventuele bijsturingen

Zie ook actieplan.